El reconeixement de les dones, el forat negre de l'astronomia

Francesca Figueras, ICCUB [IEEC-UB]

Aquest primer programa de "Les dones i els dies" es dedica a les dones i l'astronomia. En la primera part del programa s'entrevista Carme Jordi, astrònoma de l'ICCUB, que parla de la seva trajectòria científica i de la missió espacial Gaia de l'Agència Espacial Europea, en la qual treballa des dels seus inicis.

Francesca Figueras és la primera dona presidenta de la Societat Espanyola d'Astronomia i investigadora a l'ICCUB en la missió Gaia. En la part final del programa ens parla d'un grup de dones que mesuraven les estrelles des de l'Observatori de Harvard, al segle XIX, i que no han tingut el reconeixement que caldria, considerant la importància dels seus descobriments, les anomenades «Calculadores de Harvard».

Margalida Capellà, catedràtica de grec a l'IES Premià de Mar, ens descobreix les històries d'assetjament i menyspreu cap a les dones en els mites que expliquen estrelles i constel·lacions, en la segona entrevista del programa.

Xerrada online "Mesurem l’Univers pam a pam”
L'astrònoma Carme Jordi imparteix la xerrada "Mesurem l’Univers pam a pam” virtualment. La conferència s'enmarca dins del programa de divulgació TOC-TOC, organitzat per la UB Divulga.

Llibre
Llibres i Manuals
(In)habitabilitat planetària: Del planeta Terra als exoplanetes
El llibre tracta sobre la possibilitat de l'existència de vida més enllà del nostre planeta, amb  l’astrobiogeologia com a punt de trobada de múltiples disciplines que conviden tant al debat sobre paradigmes acceptats com al discurs de caràcter més especulatiu.
Material Gràfic
Exposició: Científiques Catalanes 2.0
L’exposició “Científiques catalanes 2.0”, nascuda al 2020 pretén donar una major visibilitat al paper estratègic de les dones científiques del nostre territori, que es preocupen per comunicar la ciència a fi de contribuir a crear i divulgar rols i models femenins,
Associació Catalana de Comunicació Científica