Xerrades a escoles

Stephen Hawking, el temps, l’oblit i la quàntica en els forats negres

Àrea
Cosmologia
Gravitació
Alumnes Aules

Stephen Hawking ha estat un dels científics més brillants dels últims cinquanta anys, i un dels éssers humans més excepcionals que ha vist el nostre planeta. Fa quaranta anys ens va plantejar un enigma que encara ens té perplexos: ¿és possible l'oblit absolut en el nostre univers? Els forats negres --lloc on el temps es distorsiona fins arribar al seu fi-- semblen dir-nos que sí. No obstant això, la quàntica nega aquesta possibilitat. Aquesta paradoxa entre els dos pilars mestres de la física: la gravetat --la ciència del que molt gran-- i la quàntica -la ciència del que molt petit-- ha estat la principal contribució científica de qui es va negar a acceptar un destí tràgic i mai va deixar de mirar a les estrelles.

El cosmos medieval
Roberto Emparan - Professor d’Investigació ICREA adscrit a l'Institut de Ciències del Cosmos - Departament de Física Quàntica i Astrofísica de la Universitat de Barcelona
Roberto Emparan, ICREA-ICCUB
Agujeros negros, ondas gravitatorias y otras melodías de Einstein
Recentment hem aconseguit sentir com l’espai i el temps vibren. Dos forats negres, en vertiginosa dansa fins a fusionar-se en un de sol, van trasbalsar l’estructura de l’espai i el temps al seu voltant amb una violència gairebé inimaginable, emetent una estranya música des d’una foscor llunyana. La detecció de les ones gravitatòries —la manera més comuna de referir-nos a aquesta troballa— culmina la revolució començada fa un segle en les nostres idees sobre la gravetat, l’espai i el temps, i l’estructura de l’Univers. Però també obre per a la humanitat una nova manera de concebre el cosmos. Igual que el pas del cinema mut al sonor va destapar formes d’expressió abans impossibles, la riquesa de qualitats amb què ara se’ns manifestarà l’Univers canviarà la nostra manera d’imaginar-lo.
Roberto Emparan, ICREA-ICCUB

El lado oscuro del universo
El español Roberto Emparan y el chileno Andrés Gomberoff son dos físicos interesados en difundir eso que para muchos es inexplicable: la naturaleza del universo. Ambos participarán en el Hay Festival, entre el 8 y 11 de noviembre, en Arequipa.
El Comercio Perú
Roberto Emparan, investigador ICREA-ICCUB
¿Cuán cerca están la ciencia y la literatura?

En este especial de Letras en el tiempo, Patricia del Río conversa con Roberto Emparán y Antonio Martínez Ron, autores y científicos españoles que nos aproximan de una forma práctica y didáctica al