Stephen hawking, de los agujeros negros a la teoría del todo

Correu de contacte
secretaria@astrosabadell.org

La xerrada tractarà de com Stephen Hawking era un dels científics més extraordinaris però també com era un ésser humà dels més excepcionals que ha vist el nostre planeta, juntament amb Albert Einstein i alguns altres. Repassarem les seves aportacions sobre el Big Bang, la distorsió de la geometria de l'espai que produeix la gravetat, la teoria dels forats negres i el seu vincle amb la física quàntica.

Roberto Emparán és doctor en ciències físiques per la Universitat del País Basc; ha treballat com a investigador a la Universitat de Califòrnia a Santa Barbara, a la Universitat de Durham al Regne Unit, i al CERN (Centre Europeu de Recerca Nuclear) a Ginebra. Des del 2003 és professor d'investigació d'ICREA (Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats), vinculat al Departament de Física Quàntica i Astrofísica de la Universitat de Barcelona i a l'Institut de Ciències del Cosmos de la UB. Ha publicat més de cent articles d'investigació i impartit més de cent cinquanta conferències científiques sobre l'Univers, forats negres, teoria de cordes i cosmologia. El 2016 el seu treball sobre forats negres va ser guardonat per l'European Research Council.

Forats negres, ones gravitatòries i altres melodies d'Einstein
Recentment hem aconseguit sentir com l’espai i el temps vibren. Dos forats negres, en vertiginosa dansa fins a fusionar-se en un de sol, van trasbalsar l’estructura de l’espai i el temps al seu voltant amb una violència gairebé inimaginable, emetent una estranya música des d’una foscor llunyana. La detecció de les ones gravitatòries —la manera més comuna de referir-nos a aquesta troballa— culmina la revolució començada fa un segle en les nostres idees sobre la gravetat, l’espai i el temps, i l’estructura de l’Univers. Però també obre per a la humanitat una nova manera de concebre el cosmos. Igual que el pas del cinema mut al sonor va destapar formes d’expressió abans impossibles, la riquesa de qualitats amb què ara se’ns manifestarà l’Univers canviarà la nostra manera d’imaginar-lo.
Roberto Emparan, ICREA-ICCUB

El costat fosc de l'Univers
L'espanyol Roberto Emparan i el xilè Andrés Gomberoff són dos físics interessats en difondre allò que per a molts és inexplicable: la naturalesa de l'univers. Tots dos participaran en el Hay Festival, entre el 8 i 11 de novembre, a Arequipa.
El Comercio Perú