La cosmòloga Licia Verde guanya el Premi Nacional de Recerca 2018

Àrea
Cosmologia
Font

El Govern de la Generalitat i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi) han distingit amb el Premi Nacional de Recerca 2018 la cosmòloga i astrofísica teòrica italiana Licia Verde, professora d’investigació ICREA a l’Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona (ICCUB). Doctora en Ciències Físiques per la Universitat d’Edimburg (Regne Unit), la guardonada ha dut a terme troballes pioneres internacionalment sobre l’origen, composició, estructura i evolució de l’Univers que l’han convertida en una de les cosmòlogues menors de 50 anys més prominents del món.

El Premi Nacional de Recerca reconeix l’investigador que hagi contribuït recentment i de manera significativa internacionalment a l'avenç d'una disciplina científica en qualsevol dels seus àmbits: ciències humanes i socials, ciències de la vida i de la salut, enginyeries i tecnologia i ciències experimentals. El guardó, que té una dotació econòmica de 40.000 euros, distingeix enguany una investigadora del camp de la cosmologia i l’astrofísica teòrica que ha desenvolupat diferents eines revolucionàries d’anàlisi tant de l’estructura a gran escala de l’Univers com del fons còsmic de microones (CMB, radiació electromagnètica que omple la totalitat de l’Univers).

La recerca de Verde ha contribuït de forma decisiva a entendre com es distribueixen la matèria i l’energia fosca a l’Univers. La premiada va jugar un paper fonamental en la interpretació de les dades del satèl·lit WMAP sobre el fons còsmic de microones, les quals són la base de la cosmologia moderna. Aquestes dades van mostrar amb precisió l’edat de l’Univers (13.700 milions d’anys) i que el 96% de l’Univers està format per matèria i energia fosques. Les seves contribucions s’apliquen també actualment a l’estudi de la naturalesa quàntica de la física.

La Licia Verde  és professora ICREA des de l’any 2007, i pertany al grup de recerca en Cosmologia i Estructures de gran escala a l’Institut de Ciències del Cosmos, concretament fent Cosmologia Observacional. La cosmologia és el camp de la física que estudia l’origen, evolució i composició de l’univers. El seu grup s'enfoca en trobar explicacions per a algunes de les preguntes de cosmologia encara sense resposta, com què és l'energia fosca o què va originar les pertorbacions primordials de l'univers.

Més informació a la+ Nota de premsa

Poster Big Band, el inicio de todo?
Big Bang: ¿L'inici de tot?

En el marc del cicle de conferències de la Funcació "La Caixa" al CosmoCaixa, #LiveTalks, es desenvoluparà una conversa entre el físic Miquel Sureda i la nostra investigadora Licia Verde, on ens su

Licia Verde, ICREA-ICCUB
Entrevista/Debat