Talleres y Ferias

Carlos Ramos, Facultat de Física UB
Festa de la Ciència UB
Correo de contacto

L'Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona (ICCUB) participa a la IX Festa de la Ciència de la UB, que tindrà lloc a l’edifici històric de la Universitat de Barcelona, els dies 12 i 13 de maig de 2023.

L'ICCUB participa al festival amb tres tallers interactius per a que els assistents s’acostin a la física des d’una vessant experimental i vivencial:

TALLER: “CONSTEL·LACIONS EN 3D I PASSEIG VIRTUAL PER LA GALÀXIA”

Quan mirem el cel de nit podem veure les estrelles agrupades formant figures. Tot i que cadascú de nosaltres pot imaginar unes formes o unes altres, hi ha figures establertes per tradició en les diferents cultures que agrupen totes les estrelles del cel. Aquests grups d’estrelles són el que anomenem constel·lacions. Les diferents estrelles que formen una constel·lació, encara que ho sembli, no estan situades a una mateixa distància, sinó que poden estar molt allunyades les unes de les altres. També poden tenir diferents colors depenent de la seva temperatura, poden ser més brillants o menys, i ser més grans o més petites.

Amb aquest taller podràs construir la teva pròpia constel·lació en 3D, tenint en compte la posició i la distància de les estrelles que la formen. Veuràs que la perspectiva canvia l’aspecte de la constel·lació i que, en realitat, el que veiem al cel de nit és només una representació plana de la realitat!

També tindràs l’oportunitat de fer un passeig amb ulleres de realitat virtual per la Galàxia, fent servir les dades reals de 2000 milions d’estrelles de la missió Gaia.

A càrrec de
Marcel Bernet, Helena Ubach, Judith Ardèvol i Arnau Aguasca (ICCUB-IEEC)

TALLER: «SIMULACIONS DE MECÀNICA QUÀNTICA I ESTADÍSTICA»

El taller consisteix a realitzar simulacions amb ordinadors de diversos experiments en els quals es posen de manifest les propietats quàntiques i estadístiques de la matèria. Descobreix els fenòmens més sorprenents de la física com són l’efecte túnel, l’entropia, el principi d’incertesa de Heisenberg o el concepte de temperatura, mitjançant el joc amb les nostres simulacion.

A càrrec de Bruno Julià (ICCUB), Abel Rojo (ICCUB), Carles Calero (IN2UB), Anna Moreso i Carlos Ramos (Facultat de Física UB).

TALLER: «LA FORÇA QUE ENS UNEIX»

Aquesta activitat té com a protagonista la força nuclear forta, que és l'encarregada de mantenir unides les partícules i subpartícules que formen els nuclis dels àtoms. A través de trencaclosques dinàmics i divertits, podrem entendre de forma molt visual les lleis que permeten combinar aquestes partícules tant a escala de nuclis atòmics amb protons i neutrons com a escala de les subpartícules que els formen, els quarks.

A càrrec de Assumpta Parreño, Arnau Ríos, Vincent Matthieu, Juan Torres, Íñigo Asiáin, Àngels Ramos, Volodymyr Magas,  Javier Rozalén (ICCUB)