Tallers i Fires

On estan els planetes a Lleida?

Títol
El Sistema Solar amb planetes i llunes en color real. També s'inclouen planetes nans tant del cinturó d'asteroides com del cinturó de Kuiper. La distància entre ells no és a escala.
Crèdits
Wikimedia Commons - CactiStaccingCrane
Andreu Arbó Trabado, IES Josep Lladonosa

A matemàtiques de 2n d’ESO de l’INS Josep Lladonosa de Lleida van realitzar una activitat curricular amb eix vertebrador l’astronomia: Respondre la pregunta: On estarien els planetes del sistema solar a Lleida si el Sol fos la torre de la Seu Vella?

L’astronomia dona molt de joc per introduir activitats curriculars en moltes assignatures. En les matemàtiques és molt senzill introduir conceptes astronòmics i relacionar-los amb el currículum d’aquesta matèria, un exemple és  l’activitat de proporcionalitat que va portar a terme a 2n d’ESO el professor Arbó al seu institut , Josep Lladonosa de Lleida.

Aquesta activitat consta d’agafar la torre de la Seu Vella, gran monument emblemàtic de Catalunya i símbol de la ciutat i que per tant els alumnes es centren atrets, i relacionar aquesta torre (des de dalt) amb el Sol. Amb aquesta relació obté una raó de proporcionalitat o escala i introdueix els conceptes de factors de conversió responent la pregunta: On estaria cada planeta del Sistema Solar amb aquesta proporció?

L’activitat va agradar tant que una alumna va voler escriure una petita ressenya sobre l’activitat en el blog del centre on els alumnes poden anar publicant petits escrits: https://www.insjoseplladonosa.cat/dadareport/?p=193

Si voleu, podeu descarregar-vos l’activitat per agafar-la com a exemple:  https://drive.google.com/file/d/1eOw1NZJYGGOojaapJjF_-k66KKS2DV5G/view?usp=sharing. Des del nostre grup de treball, Faulkes Telescope Project a les escoles Catalanes, fomentem i ajudem a portar a terme activitats com aquestes per engrescar i motivar l’alumnat.

Observacions de l'eclipsi parcial de Sol
Observacions de l'eclipsi parcial de Sol
Alumnes de 2n d’ESO visualitzen l’eclipsi parcial de Sol que va tenir lloc el passar 25 d’octubre de 2022.
Andreu Srbó Trabado, INS Lladonosa
Guies d'observació
The Hubble tuning fork

Fa només un segle, els astrònoms creien que tot l'univers era dins del nostre, la Via làctia.

Maria Mimbrera Capò, Institut Guindàvols
Fitxes d'activitats
The Hubble tuning fork

L’univers es coneix globalment com absolutament tot allò que existeix, des dels objectes més petits fins a galàxies senceres, nebuloses o tots aquests elements gegants que