Inici de curs astronòmic a l’institut Josep Lladonosa

Crèdits
INS Lladonosa

Alumnes de batxillerat i docents de l'INS Josep Lladonosa (Lleida) van reunir-se al centre la passada nit del 28 d’octubre per poder observar l’eclipsi parcial de Lluna i veure els dos planetes gegants del nostre sistema solar: Júpiter i Saturn.

Aquesta observació va ser preparada dies abans pel professor Andreu Arbó. Gràcies a l’eina gratuïta «Stellarium» i del nostre projecte «Faulkes Telescope Project a les escoles Catalanes» es va poder generar una invitació a la trobada amb imatges del que es podria veure.

Eclipsi

Crèdits: INS Lladonosa

Amb els alumnes de 1 r de batxillerat de ciències i tecnologia van programar dues captures dels planetes amb el LCO. Malauradament, la imatge de Saturn va sortir molt blanca (massa temps d’exposició, errors dels quals s'aprèn molt per la pròxima captura); per sort, l’eina del nostre projecte té una infinitat d’imatges i van poder recollir-ne unes de molt bones. La imatge de Júpiter va sortir molt bé, però sense llunes galileanes.

Observació Júpiter

Crèdits: INS Lladonosa

La nit de l’observació va ser espectacular, van tenir la sort que els núvols estesin trencats fins després de les 22:30 (moment que ja va passar el màxim de l’eclipsi que era a les 22:14). La vintena de persones que hi va assistir van poder veure perfectament Júpiter amb les quatre llunes galileanes; i els que tenien una vista més bona veien les franges de colors del planeta gegant. També es va poder capturar el senyor dels anells: Saturn; va ser gràcies a la paciència i
l’experiència dels professors Jacint Llaurador i Pilar Garcia, puix en el moment de l’observació el telescopi va quedar-se sense moviment electrònic i s’havia de moure manualment.

Lluna INS Lladonosa

Crèdits: INS Lladonosa

Tots els assistents van marxar eufòrics de poder veure les tres coses planejades: Eclipsi parcial
i els dos planetes gegants. La següent trobada? La pluja d’estels dels geminids al desembre.

Observacions de l'eclipsi parcial de Sol
Observacions de l'eclipsi parcial de Sol
Alumnes de 2n d’ESO visualitzen l’eclipsi parcial de Sol que va tenir lloc el passar 25 d’octubre de 2022.
Andreu Srbó Trabado, INS Lladonosa
Guies d'observació
The Hubble tuning fork

Fa només un segle, els astrònoms creien que tot l'univers era dins del nostre, la Via làctia.

Maria Mimbrera Capò, Institut Guindàvols
Fitxes d'activitats
The Hubble tuning fork

L’univers es coneix globalment com absolutament tot allò que existeix, des dels objectes més petits fins a galàxies senceres, nebuloses o tots aquests elements gegants que