Pràctica - Aproximació del cometa C/2022 E3 (ZTF)

Títol
Imatge del cometa C/2022 E3 (ZTF) obtinguda gràcies al projecte Faulkes Telescopes
Crèdits
Rytis-C/2022 E3 (ZTF)-1_metter-30_seconds-B,V,RP Carlosvisca / FTPEPO2014A-004

Amb motiu de l’aproximació del cometa C/2022 E3 i que a matemàtiques de 2n d’ESO els alumnes de l’institut Josep Lladonosa de Lleida estaven fent el tema de proporcionalitats i escales van realitzar una bona pràctica per contextualitzar la realitat amb la teoria. Voleu respondre les preguntes que van respondre ells?

El passat 1 de febrer del 2023 el cometa C/2022 E3 (ZTF) va passar «prop» de la Terra. Sabries respondre què és un cometa? De que estan fets (majoritàriament) els cometes? Quina «forma» recorren (dibuixen) els cometes? I els planetes? Què vol dir el període orbital? Quin període té (presumiblement) aquest cometa?

Gràcies al projecte Faulkes Telescope vam poder compartir algunes imatges del cometa i animar-los a observar el cometa les nits properes al dia 12 de febrer.

Teniu disponible la fitxa de la pràtica en aquesta pàgina web per a descarregar.

Després d’aquesta introducció sobre el cometa van fer un exercici sobre escales gràcies a una imatge on sortien les òrbites del cometa i els planetes. Aquesta activitat reforçava l’ús de factors de conversió per passar de les mesures del dibuix a les distàncies reals.

Finalment l’activitat acabava realitzant una valoració personal que reflexionava sobre les distàncies obtingudes. En definitiva, van tancar la pràctica el 14 de febrer quan feia anys de la típica imatge de la sonda «Voager 1», quan a 6000 Milions de Km de la Terra va girar cap a la Terra i va fotografiar-l, quan es va publicar Carl Sagan va dir: "The pale blue dot".

Pale blue dot
The pale blue dot. Crèdits: Creative Commons

Observacions de l'eclipsi parcial de Sol
Observacions de l'eclipsi parcial de Sol
Alumnes de 2n d’ESO visualitzen l’eclipsi parcial de Sol que va tenir lloc el passar 25 d’octubre de 2022.
Andreu Srbó Trabado, INS Lladonosa
Guies d'observació
The Hubble tuning fork

Fa només un segle, els astrònoms creien que tot l'univers era dins del nostre, la Via làctia.

Maria Mimbrera Capò, Institut Guindàvols
Fitxes d'activitats
The Hubble tuning fork

L’univers es coneix globalment com absolutament tot allò que existeix, des dels objectes més petits fins a galàxies senceres, nebuloses o tots aquests elements gegants que