Observacions

Dia internacional d'observació de la Lluna

Títol
Lluna
Esther Pallares Guimera
Obert a tots els públics

La nit del 26 de setembre es el dia internacional d'observació de la Lluna, activitat promoguda per la NASA. Nosaltres animem a tota la comunitat astronòmica a trobar una estona per observar el nostre satèl·lit, la Lluna. A continuació us donarem tota la informació necessària per planificar la sessió d'observació.

Quan podem observar la Lluna?

Fases de la Lluna
Crèdit: NASA/Bill Dunford

La Lluna serà en fase de quart creixent amb una visibilitat del 70%. En aquell moment ens separarà una distància de 383.013km del nostre objecte d'observació.

La fase lunar descriu la proporció de la superfície de la Lluna que es pot veure il·luminada des de la Terra. A continuació podem observar les diferents fases, les quals descriuen la posició relativa de la Lluna en relació al Sol.

Un altre aspecte a tenir en compte és la sortida i la posta de la Lluna, a continuació hi ha una taula amb la sortida i posta de la Lluna per les capitals de les quatre províncies catalanes:

Sortida de la Lluna Posta de la Lluna
Barcelona 17:26 01:57
Tarragona 17:29 02:01
Lleida 17:33 02:02
Girona 17:25 01:52

Què hi podem observar a la Lluna?

Cara no visible de la Lluna
(C) NASA/Goddard Space Flight Center/Arizona State University
Cara visible de la Lluna
(C) NASA/Goddard Space Flight Center/Arizona State University

Ara que ja sabem el període en el que podrem observar el satèl·lit, anem a descobrir tot el que podem observar. Des de la Terra tan sols podem observar un costat de la Lluna, el costat visible. Aquest fenomen passa perquè la Lluna gira, però gira a la mateixa velocitat que orbita al voltant de la Terra, per aquest motiu manté el mateix costat sempre cap a nosaltres.

A continuació podem veure la i la cara visible (a l'esquerra) i la cara fosca de la Lluna a la dreta.

L'orografia de la Lluna té una gran varietat de cràters a observar, així com volcans, mars i serralades, resultat de la seva evolució fins els nostres dies. A la imatge de l'esquerra es veu el mapa de la Lluna amb els punts geogràfics més importants, captada el mes d'octubre de 2013. Al vídeo de la dreta, trobareu un tour virtual per la superfície lunar.

Geografia visible
(C) NASA's Goddard Space Flight Center Scientific Visualization Studio

Formació i evolució de la Lluna

La Lluna és l'únic satèl·lit natural del nostre planeta Terra, el qual es va formar al Sistema Solar fa uns 4.6 mil milions d'anys quan es va produir una col·lisió entre la Terra primitiva i un objecte de la grandària de Mars. Així doncs, la Lluna és el resultat de material terrestre i de l'objecte expulsat a l'espai. A continuació tenim dues animacions sobre la formació i l'evolució del satèl·lit:

​​​​​​

Més informació sobre la Lluna

• La superfície de la Lluna és bàsicament oxigen, magnesi, ferro, silici, calci, alumini i titani. Aquesta és de color grisenc i la podem veure ja que reflecteix la llum provinent del Sol. La Lluna té una atmosfera molt prima i irrespirable, anomenada exosfera.
  • El dia lunar correspon a 29,53 dies terrestres, aquest és el temps que tarda la Lluna a rotar un cop sobre el seu axis.
  • La gravetat a la Lluna és molt menor que a la Terra, uns sis cops menor.
  • Les temperatures a la superfície de la Lluna són molt extremes, van dels -233ºC als 123ºC depenent de si és de nit o de dia.
  • Estudis han demostrat l'existència d'aigua a la Lluna, però l'absència en la seva forma líquida fa que no hi pugui existir vida tal i com la coneixem.

Recursos: https://solarsystem.nasa.gov/moons/earths-moon/overview/

Activitats i Notícies relacionades

Impacte coet de la missió xinesa Chang’e 5-T1 a la Lluna
Impactes lunars a RAC1 amb Toni Santana-Ros

Avui divendres 4 de març està previst que es doni l’impacte del coet que va llançar la missió xinesa Chang’e 5-T1 a la Lluna. En concret, la col·lisió tindrà lloc a les 13h i 25 minuts i 58 segons a la cara oculta del nostre satèl·lit, així que no serà observable des de la Terra.