Conferències

Xerrada de la investigadora de l’ICCUB Anna Ferré-Mateu al Grup d’Astronomia Amics de Calella

Títol
Dra. Anna Ferré-Mateu, investigadora de l'Institut de Ciències del Cosmos de la UB
Anna Farré-Mateu, ICCUB
Auditori de Can Saleta, Calella
Context
Jornada Astronòmica
Correu de contacte
grupastronomic@yahoo.es
Obert a tots els públics

La investigadora Anna Ferré-Mateu de l’Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona (ICCUB) realitzarà una xerrada el proper dissabte 10 de juliol al Grup d’Astronomia Amics de Calella. L’acte tindrà lloc a l’auditori de Can Saleta a les 17h i també es podrà seguir en format virtual.

El camp d’investigació de la doctora Ferré-Mateu és la formació i evolució galàctica i justament aquest és el tema de seva xerrada que porta per nom “A la recerca de la Galàxia Relíquia Perduda”.

Com ella mateixa explica, «Les galàxies massives són una de les poblacions predominants en el nostre Univers d’avui dia. Com s’han arribat a formar aquests objectes gegants és encara un dels grans enigmes en el camp de la formació i evolució de galàxies.

El model actualment més acceptat explica que es formen en dues fases: una primera fase molt violenta i ràpida que forma un nucli molt compacte i massiu, seguida d'una fase anomenada d’acreció, ja que s’acumulen les noves estrelles només al voltant d'aquest nucli, a causa de la interacció amb altres galàxies de menor massa. Però es prediu que un 0.1% de les galàxies massives haurien d’ometre aquesta segona fase, mantenint-se compactes i massives, com a relíquies del passat. Trobar una d’aquestes galàxies relíquia seria, doncs, una prova irrefutable que els models de formació funcionen, i a més a més una eina valuosíssima per poder espiar com eren els processos de formació de quan l’Univers era molt jove.

En aquesta xerrada, ens embarcarem en l’aventura de la recerca de la primera galàxia relíquia massiva, amb tots els perills i peripècies inclosos. Us hi atreviu?»

La xerrada forma part d’una jornada astronòmica organitzada pel grup d’Astronomia Amics de Calella per a celebrar el 50è i 60è aniversari d’alguns dels seus membres històrics i on hi ha programades 3 altres ponències que podeu consultar al programa.

Podeu fer les reserves al telèfon 659 04 83 36 o a la direcció de correu grupastronomic@yahoo.es

També podreu seguir l'esdeveniment de forma virtual al següent enllaç o bé a través del canal de YouTube del grup d'astronomia.

Sobre l’autora

Anna Ferré-Mateu va cursar la seva llicenciatura en Físiques entre la Universitat Autònoma de Barcelona i la de La Laguna, on s’hi va quedar pel Màster i posteriorment, el doctorat, en Astrofísica. La seva tesi doctoral (2013) tracta de caracteritzar les propietats estel·lars de galàxies de diverses famílies en diferents èpoques de l’Univers, en particular, enfocant-se en les galàxies més massives. D’illa en illa, va passar de Tenerife a Hawaii, on va treballar durant tres anys com a postdoc al telescopi japonès Subaru, a la recerca de galàxies relíquies massives. Més tard, va anar a treballar amb un postdoc de dos anys, a Swinburne Univsersity of Technology, Melbourne, Australia, on va començar a investigar les galàxies de més baixa massa i també les misterioses galàxies ultradifuses. Actualment és investigadora postdoctoral “La Caixa” a l’Institut de Ciències del Cosmos de la UB, on forma part del grup de recerca en Estructura i Evolució de la galàxia. La investigació del grup es centra tant en temes d'astronomia galàctica - dins de la Via Làctia – com d'astronomia extragalàctica, branca a la que pertany la doctora Ferré-Mateu. Això inclou una gran varietat d’objectes com galàxies nanes, quàsars o cúmuls de galàxies, durant els més de 13 mil milions d’anys d’història de l’Univers. Les línies de recerca de l’astronomia extragalàctica engloben des del modelatge dels processos de formació de les galàxies a l'estudi de la matèria intergalàctica, o també fer prediccions a través de models analítics i comparar-les amb les observacions de les sondes espacials.

Programa Aules d'Estiu 2022
Carme Jordi a les Aules d'Estiu de l'AUGG BCN-UB

La investigadora Carme Jordi (ICCUB-IEEC) oferirà un curs d'astronomia del 12 l 14 de juliol a les Aules d'Estiu d'Extensió Universitària per a la Gent Gran de Barcelona (AUGG BCN-UB).

Carme Jordi, ICCUB-IEEC
Facultat de Dret de la UB
Majors de 65 anys

Premsa Radio i TV
Josep Comas Solà, un vigía del espacio
El documental d'Álvaro Soto recorre la vida i obra d'aquest extraordinari astrònom amb l'ajuda dels professors d'Història de la Ciència, Antoni Roca-Rosell i Pedro Ruiz-Castell. Intervé també l'actual director de l'Observatori Fabra i catedràtic de Física Quàntica i Astrofísica, Jorge Núñez.
Varis
Font
Documentos, Ràdio4, RNE
Exposicions
Telescopi Assumpció Català
Exposició que ret homenatge a Maria Assumpció Català, que va ser la primera professora numerària astrònoma a la universitat espanyola.