Llançament de la sonda Solar Orbiter

Solar Orbiter
Crèdits
ESA/ ATG medialab

La matinada del 9 al 10 de febrer està previst el llançament des de cap Canaveral de la sonda Solar Orbiter, una missió dirigida per l’Agència Espacial Europea (ESA), amb forta participació de la NASA, per abordar la qüestió central sobre com el Sol crea i controla l’heliosfera.

Solar Orbiter podrà estudiar detalladament el Sol gràcies a la combinació d’instruments científics amb què va equipat i a l’òrbita que dibuixarà al seu voltant. La sonda s’hi acostarà fins a una distància de 42 milions de quilòmetres, fet que implica que les parts de Solar Orbiter que miren al Sol hauran de suportar temperatures de més de 500 ºC, mentre que les parts a l’ombra estaran al voltant de –180 ºC. Al llarg de la missió, l’òrbita de la sonda anirà augmentant d’inclinació respecte a l’eclíptica fins a uns 30º, la qual cosa permetrà obtenir per primer cop imatges d’alta resolució dels pols solars.

Un equip de l’Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona (ICCUB-IEEC) ha treballat en un dels deu aparells que durà Solar Orbiter. Es tracta de l’instrument anomenat SO/PHI (Polarimetric and Helioseismic Imager), que proporcionarà mesures del camp magnètic de la fotosfera solar amb alta precisió.

Llegiu la notícia completa a la Sala de Premsa de la Universitat de Barcelona

Fent Zoom al Sol amb la Solar Orbiter
Font
SEA

Les darreres imatges de la Solar Orbiter mostren el Sol amb una precisió sense precedents. Aquestes van ser preses el passat 7 de març, quan la nau va creuar la línia entre la Terra i el Sol.

Material Gràfic
Infografies Solar Orbiter

Aquestes infografies, realitzades per l'Agència Espacial Europea (ESA) aporten informa

Font
Agència Espacial Europea (ESA)
Divulgació científica
Solar Orbiter: L'instrument a bord SO/PHI
El passat divendres 14 de febrer vam tenir l'oportunitat d'escoltar investigadors de l'ICCUB que han participat a la missió espacial de l'Agència Espacial Europea - en col·laboració amb la NASA- Solar Orbiter, parlar sobre alguns dels aspectes tècnics dels instruments.
Varis
Divulgació científica