Galàxies: Relació entre el bulb i el seu halo

Títol
Galàxies: Relació entre el bulb i el seu halo
Crèdits
Andreu Arbó Trabado (Institut Torrevicens)
Tipus
Andreu Arbó Trabado, Institut Torrevicens

Galàxies
Relació entre el bulb i el seu halo

Objectius i hipòtesis:
Com a objectiu principal hi ha en demostrar que existeix una relació quasi lineal entre el radi del bulb d’una galàxia en forma d'espiral i el radi del seu halo. És a dir, que com a hipòtesis hi ha aquesta relació: com més gran és el bulb d’una galàxia en espiral més gran és el radi del seu halo.
Observem que aquesta hipòtesi té sentit físic, doncs com més gran és un bulb més potència gravitatòria té per captar més estrelles, pols i gas del voltant. Aquest treball es centra amb les galàxies en forma d’espiral perquè són les més regulars per poder trobar (sense eines complexes) els radis demanats (i també s’estima que són les més abundants: 70% aproximadament).

Jornada del projecte Faulkes Telescopes a Catalunya oberta al professorat de secundària

El passat 14 d’abril de 2023 es va celebrar a la Facultat de Física de la Universitat de Barcelona, la primera jornada sobre les experiències del primer any del projecte Faulkes Telescopes a Catalunya. La jornada, organitzada per l’ICCUB, l’IDP-UB i els responsables del projecte, va aplegar una vintena de docents de diferents centres de secundària de tot Catalunya.

Observacions de l'eclipsi parcial de Sol
Observacions de l'eclipsi parcial de Sol
Alumnes de 2n d’ESO visualitzen l’eclipsi parcial de Sol que va tenir lloc el passar 25 d’octubre de 2022.
Andreu Srbó Trabado, INS Lladonosa
Imatge fallida de l'intent de captura de Mart - Faulkes Telescope
Oposició de Mart
Alumnes de 2n d’ESO intenten fotografiar Mart en la seva oposició i fan un petit debat sobre la «cursa» cap a Mart
Andreu Arbó Trabado, INS Lladonosa
The Hubble tuning fork
The Hubble tuning fork

Fa només un segle, els astrònoms creien que tot l'univers era dins del nostre, la Via làctia.

Maria Mimbrera Capò, Institut Guindàvols
Fitxes d'activitats