Articles

L’obra lul·liana i la ciència moderna. Una revisió crítica sobre el pensament de Ramon Llull.

Tipus
Monogràfics
A càrrec de
Jordi Miralda, ICREA-ICCUB
Font
Revista Mètode
Formats descàrrega

Ramon Llull creia que posseïa un mètode general, basat en la raó i no només en la fe, per trobar la veritat en qualsevol branca del saber, que podia aplicar-se de forma mecànica i infal·lible. Però l’aplicació pràctica d’aquest mètode que ell va anomenar «Art» no queda mai clara en la seva obra, ni en la forma com Llull arriba a les seves conclusions. La seva proposta és en realitat molt confusa, perquè Llull sempre va considerar que la il·luminació i la inspiració en Déu eren la principal font del saber, sense deixar mai clara la frontera entre raó i fe en el seu pensament. És en aquest context de l’Art de Ramon Llull que se li han atribuït uns mèrits i un impacte sobre el desenvolupament de la lògica i la ciència fins a l’actualitat que considero discutibles i, en alguns casos, molt exagerats (s’ha arribat a anomenar Llull precursor de la informàtica).

Trobareu l'article sencer a la Revista Mètode, volum 93

Sobre l'autor

El Jordi Miralda és professor ICREA, astrònom i director científic de l'Institut de Ciències del Cosmos. Doctor en Astrofísica per la Universitat de Princeton, va retornar a Catalunya com a professor ICREA l'any 2005. La seva recerca està centrada principalment en el camp de l'astrofísica teòrica, i pretén donar explicacions físiques sobre els fenòmens que observem a l'Univers. Tot i que els seus interessos engloben des de la formació de galàxies fins a la composició de l'Univers o la formació dels forats negres massius, durant els últims anys ha centrat els seus esforços en estudiar la distribució a gran escala del gas intergalàctic a través dels sondeigs de quásars. Actualment, investiga sobre les tècniques que indaguen en la naturalesa de la matèria fosca.

Cartell de la representació teatral “Diàleg sobre la naturalesa de l'Univers, amb la participació d'eminents astrònoms de l'època modernista”
Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència 2023
El proper 11 de febrer es celebra el Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència. Aquest dia vol donar visibilitat a les contribucions, no degudament reconegudes en moltes ocasions, de les dones a la ciència.
Jordi Miralda, ICREA-ICCUB-IEEC
Aula Magna Enric Casassas (Facultat de Física)
Obert a tots els públics