Conferències

La matèria fosca, la formació de les galàxies, i les lents gravitatòries.

Títol
Cartell Matèria Fosca 2020
A càrrec de
Jordi Miralda, ICREA-ICCUB
Context
Obert a tots els públics

L'existència de matèria fosca a l'Univers ha sigut corroborada per una gran diversitat d'observacions. Curiosament, encara que no sabem res sobre què és la matèria fosca, sí que en tenim prou pistes per dir la manera com ha impactat en la formació de galàxies. El recent Premi Nobel de 2019 va celebrar, entre altres coses, la teoria de la matèria fosca freda impulsada pel cosmòleg James Peebles, que ens explica com les galàxies es van poder formar partint de petits canvis en la densitat de l'Univers primitiu només gràcies al paper clau que hi va jugar la matèria fosca. Les lents gravitatòries, capaces de revelar la distribució de matèria fosca, ens proporcionen una via per poder indagar sobre aquesta qüestió bàsica de la cosmologia actual: què és la matèria fosca?

El dia de la Matèria Fosca

Al llarg del mes d’octubre, el món celebrarà la cerca històrica de l'invisible, que els científics coneixen com a matèria fosca.

Des del 2017, més de 159 esdeveniments mundials, regionals i locals s’han celebrat al voltant del 31 d’octubre per part d’institucions i individus que busquen implicar el públic en debats sobre el que ja sabem sobre la matèria fosca i els experiments duts a terme i previstos per tal de resoldre els seus misteris.

Web: https://www.darkmatterday.com/

Sobre l'autor

El Jordi Miralda és professor ICREA, astrònom i director científic de l'Institut de Ciències del Cosmos. Doctor en Astrofísica per la Universitat de Princeton, va retornar a Catalunya com a professor ICREA l'any 2005. La seva recerca està centrada principalment en el camp de l'astrofísica teòrica, i pretén donar explicacions físiques sobre els fenòmens que observem a l'Univers. Tot i que els seus interessos engloben des de la formació de galàxies fins a la composició de l'Univers o la formació dels forats negres massius, durant els últims anys ha centrat els seus esforços en estudiar la distribució a gran escala del gas intergalàctic a través dels sondeigs de quásars. Actualment, investiga sobre les tècniques que indaguen en la naturalesa de la matèria fosca.

Cartell de la representació teatral “Diàleg sobre la naturalesa de l'Univers, amb la participació d'eminents astrònoms de l'època modernista”
Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència 2023
El proper 11 de febrer es celebra el Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència. Aquest dia vol donar visibilitat a les contribucions, no degudament reconegudes en moltes ocasions, de les dones a la ciència.
Jordi Miralda, ICREA-ICCUB-IEEC
Aula Magna Enric Casassas (Facultat de Física)
Obert a tots els públics