L’ICCUB contribueix a la producció de material sanitari amb impressores 3D

Crèdits
UB

La Unitat Tecnològica de l’Institut de Ciències del Cosmos és un dels grups de recerca que s’ha sumat a la iniciativa del Fab-Lab UB de la Universitat de Barcelona, on també hi participen investigadors de les facultats de Física, Química, Medicina i Belles Arts.

El Fab-Lab UB és un grup que es va organitzar durant el mes de març, quan les autoritats i els professionals de les instal·lacions sanitàries van avisar de la necessitat d’augmentar les existències de material de protecció per als professionals. Des de la Universitat de Barcelona, es va buscar aquells departaments i grups de recerca que disposaven de impressores 3D i es va organitzar grups de treball per a produir i repartir material entre els centres que ho demanessin. El Fab-Lab UB ja ha fabricat més de 695 pantalles protectores, 98 obre portes i 1270 unitats protectores d’orelles.

Els investigadors de l’ICCUB es van sumar a la iniciativa aportant la impressora  en 3D, que es troba a disposició de les necessitats de material sanitari des del passat 30 de març. Normalment, la impressora es troba a les instal·lacions de l’Institut al Parc Científic de Barcelona, al laboratori de prototips, on s’utilitza per tasques relacionades amb la recerca. Els enginyers i investigadors de la Unitat Tecnològica utilitzen habitualment la impressora per al disseny i fabricació de prototips i peces per a la subjecció de sistemes electrònics. Aquests sistemes electrònics, que també dissenya l’equip, solen ser diferents tipus de sensors que cal fixar amb subjeccions mecàniques, o cristalls que han d’unir-se als propis sensors, entre d’altres. La impressió en 3D els permet tant obtenir les peces de forma ràpida com poder fer-ne les modificacions necessàries en un termini de temps curt, i a un preu raonable. A més, una altra avantatge és que en ser necessària la fabricació de la mateixa peça en un material diferent, els enginyers poden enviar els prototips ja validats directament als fabricants o proveïdors. Aquest sistema també pot aprofitar-se per a d’altres projectes, com el taller de divulgació “Quarks: els maons de la matèria”, on es van obtenir les peces mitjançant la impressió 3D.

L’enginyer Andreu Sanuy, que coordina el servei d’impressió 3D dins de la Unitat tecnològica, ens comenta “Tenim una llista de mailing on es van actualitzant les necessitats que hi ha de material sanitari; anem compartint els arxius entre els diversos grups, per a poder fabricar les peces de la forma més òptima, i després ens organitzem per a recollir totes els peces, muntar-les i distribuir-les”. Des de la Facultat de Física ja s’han organitzat diverses trobades per a acoblar les peces i fabricar les pantalles protectores. La distribució dels materials es duu a terme en base a les necessitats d’aquells centres sanitaris i hospitals que ho demanin.

Podeu llegir més sobre el grup Fab-Lab a les notícies de la Facultat de Física