“Exoplanetes. Planetes més enllà del Sistema Solar” amb Toni Santana-Ros

Títol
Toni Santana Ros durant la conferència al Museu Cerdà de Puigcerdà / Francesc Esteban
Crèdits
Francesc Esteban
Font
Viure als Pirineus

Dissabte 20 de novembre, a la Sala de Convencions del Museu Cerdà de Puigcerdà, dins del marc de la Setmana Europea de la Ciència, va tenir lloc la conferència: “Exoplanetes. Planetes més enllà del Sistema Solar”, a càrrec del Dr. Toni Santana Ros. L'acte va ser organitzat pel Grup de Recerca de Cerdanya.

D'ençà de poc més d'una dècada, la cerca d'exoplanetes s'ha convertit en quelcom d'habitual. Hem passat de no conèixer-ne cap, a conèixer-ne centenars, de tipologies molt diferents, amb mides, composicions i estructures molt diferents.

Gràcies als satèl·lits especialitzats i a les noves tècniques observacionals i computacionals, es poden saber moltes coses d'aquests nous mons, analitzant la llum que ens arriba des de l'espai.

Emprant diferents tècniques, com l’efecte trànsit, l’efecte Doppler o en casos molt especials, l’observació directa, podem saber quants exoplanetes hi ha al voltant d’una estrella llunyana i quines són les seves característiques bàsiques, com són la seva grandària, la composició atmosfèrica i la seva densitat, així com si poden contenir potencialment aigua o si són candidats a haver desenvolupat vida.

El Dr. Toni Santana Ros, de l’Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona (ICCUB), va parlar, amb llenguatge divulgatiu, d'aquest fascinant tema i ja va participar el juliol passat en la I Jornada d’Astronomia de Cerdanya, amb una conferència sobre els asteroides.

El Dr. Santana-Ros, liderant un equip de la UB i la Universitat d’Alacant, va detectar un segon asteroide troià terrestre, batejat provisionalment amb el nom de 2020XL5.

Toni Santana-Ros, ICCUB
Exoplanetes: Planetes més enllà del Sistema Solar

L’investigador de l’ICCUB i divulgador científic Toni Santana-Ros oferirà la xerrada “Exoplanetes: Planetes més enllà del Sistema Solar” al

A càrrec de
Toni Santana-Ros , ICCUB-UA
Museu Cerdà de Cerdanya
Conferències
Obert a tots els públics
DART and ASI’s LICIACube at Didymos System
L’investigador Toni Santana-Ros col·labora amb la missió DART per a desviar un asteroide de la seva òrbita
Font
NASA

Encara que no ens n’adonem, trossets de pols i roca interplanetària toquen la Terra constantment. La majoria d'aquests fragments són inofensius i es cremen a l'atmosfera del nostre planeta. De tant en tant, alguns objectes més grans arriben a la superfície, causant danys locals o, en casos extrems, devastacions massives.

Asteroides propers a la Terra
Descobrint els Misteris dels Asteroides

Els asteroides, aquells misteriosos cossos rocosos que veiem travessar l'espai, continuen fascinant els científics amb els seus secrets. Però, com es formen aquests objectes celestes?

Toni Santana-Ros , ICCUB-UA
Monogràfics