Assumpció Català, a la "Taula periòdica de les Científiques"

La Dr. Assumpció Català, astrònoma de la Universitat de Barcelona, forma part de les científiques escollides per composar la "taula periòdica de les científiques" que ha publicat la enginyera química Teresa Valdés-Solís a la plataforma Naukas.

Aquesta original taula periòdica situa a les científiques en les diferents caselles agrupant-les per disciplines i reserva les Terres Rares per a les científiques espanyoles, segons diu l'autora «per precioses i desconegudes (o almenys més desconegudes del que haurien de ser)»*. La taula va ser confeccionada coincidint amb l'any 2019 proclamat per l'Organització de Nacions Unides com l' Any Internacional de la Taula Periòdica dels Elements Químics.

Assumpció Català i Poch

Assumpció Català i Poch va ser professora de la Universitat de Barcelona, membre de l'antic Departament d'Astronomia i Meteorologia, i la primera professora numerària astrònoma a la universitat espanyola, càrrec que va aconseguir l’any 1974. Es va llicenciar el 1953 a la Secció de Matemàtiques de la UB. La seva tesi doctoral es va centrar en l’astronomia galàctica; en particular, en l’estudi del moviment de les estrelles del disc de la Via Làctia. Va ser docent a la UB des del 1953 fins al 1990. La seva recerca es va especialitzar en l’evolució de les taques solars, la dinàmica de sistemes estel·lars i la història de l’astronomia a Al-Àndalus. Va treballar a la Universitat de París VI i va ser reconeguda amb la Creu Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya l’any 2009. Entre els seus treballs destaquem la publicació del llibre " Astronomía Esférica y Mecánica Celeste" fruit de la col·laboració amb J.J. de Orús i J. Núñez.

Des del març de 2016 aquesta astrònoma també dona nom al Telescopi Assumpció Català instal·lat a l'Observatori-aula del Centre d'Observació de l'Univers del Parc Astronòmic Montsec, Àger. Aquest és el primer telescopi amb nom de dona a l’Estat espanyol. L'exposició "Telescopi Assumpció Català" es va elaborar en motiu de la seva inauguració.

Des de l'abril de 2018 l’interior d'illa Comte Borrell 305 de Barcelona porta el nom "Jardí d'Assumpció Català".