Eclipsi de Sol

Eclipsi total de Sol (1 d'agost de 2008)

Tipus de Fenomen
Eclipsi de Sol

El divendres 1 d'agost de 2008 es produirà un eclipsi total de Sol que serà visible en una franja que travessarà la meitat del planeta. El camí de l'ombra de la Lluna començarà al nord de Canadà, creuarà Groenlàndia i l'oceà Àrtic passant a prop del Pol Nord, per travessar després Rússia Central, part de Mongòlia i finalitzar a Xina. L'eclipsi serà parcial en una franja molt més ampla, de penombra de la Lluna, que inclourà el nord-est d'Amèrica, Àsia i gran part d'Europa.

La franja central de l'eclipsi comença en el nord de Canadà, on l'ombra de la Lluna toca primer la Terra a les 9:21 TU (Temps Universal). A l'alba, la durada és d'1 min 30 seg des del centre dels 206 km d'amplada de la franja. Viatjant a 0.6 km/s, l'ombra abandona ràpidament el continent americà i creuant diverses illes arriba a Groenlàndia, la qual abandona a les 9:38 TU. Deprés de passar prop del Pol Nord, l'ombra es dirigeix cap al sud, arribant a la costa de Novaya Zemya a les 10:00, amb una durada de la totalitat de 2 min 23 seg., i al continent 10 minuts més tard.

L'instant de màxim* té lloc a les 10:21:07 TU, quan l'eix de l'ombra de la Lluna passa el més a prop possible del centre de la Terra (gamma** = +0.8307). La totalitat assolirà la seva màxima durada de 2 min 27 seg, l'altura del Sol és 34°, l'amplada de la franja serà de 237 km i la velocitat de l'ombra 0.507 km/s.

Durant la següent hora l'ombra creua Rússia Central i arriba a la ciutat de Novosivirisk, on la durada de la totalitat és de 2 min 18 seg, a les 10:45 TU. Per últim, el camí de l'ombra segueix la frontera entre Xina i Mongòlia per acabar el seu recorregut a la Xina central a les 11:21 TU.

Imatge eliminada.

Un equip d'astrònoms de l'Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona ha fet una expedició a la Xina per tal de poder retransmetre el fenòmen en directe.

Materials relacionats Fenomen

Galeria Imatges
Imatges de l'eclipsi total de Sol 2008

Imatges de l'eclipsi total de sol preses des de Yiwu (Xina) per un equip del Departament d'Astronomia i Meteorologia de la Universitat de Barcelona.

Aplicacions
Eclipsi 2.0
Eclipsi 2.0 és la nova versió de l'aplicació Eclipsi per el càlcul d'eclipsis i trànsits que va sortir el desembre de 2012, millorada amb un munt de característiques noves.
Eduard Masana, ICCUB