Tallers i Fires

Antonio Márquez, ICCUB
Correu de contacte
divulgacio@icc.ub.edu
Obert a tots els públics

L'Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona (ICCUB) participa a la 15ª Festa de la Ciència de l’Ajuntament de Barcelona, que tindrà lloc a la Rambla del Raval, els dies 28 i 29 de maig de 2022. L'esdeveniment consta de 190 activitats sobre ciència, tecnologia, coneixement i cultura, distribuïts en diferents espais, amb l'objectiu d'apropar la recerca realitzada a Barcelona i la seva àrea d'influència als ciutadans.

El Festival de la Ciència porta un cap de setmana ple d'activitats gratuïtes i atractives, dissenyades per a audiències de totes les edats. Els participants tindran l'oportunitat d'apropar-se a diferents camps científics en formats molt diferents, des de tallers fins debats, espectacles o microxats. El Festival estarà obert al públic el dissabte 28 de maig de 2022, de 11 a 21h, i el diumenge 29 de maig de 2022, de 11 a 20h.

Aquest any, algunes de les propostes tenen com a objectiu tractar alguns temes com els contemplats en els anys internacionals del 2022 i crear consciència i centrar l’atenció sobre els beneficis que comporta el desenvolupament sostenible. A la Festa, però, també hi tenen cabuda tots els temes d’actualitat al voltant de la ciència en la seva àmplia accepció (ciències experimentals, ciències socials, humanístiques i artístiques):

• Medi Ambient
  • Medicina i salut
  • Exploració de l’espai
  • Números
  • Nanotecnologia
  • Robots i Intel·ligència artificial
  • Makers
  • Il·lustració científica/còmic científic
  • Dones i ciència
  • Art i ciència

L'ICCUB participa al festival amb tres tallers interactius per a que els assistents s’acostin a la física des d’una vessant experimental i vivencial.

TALLER: «SIMULACIONS DE MECÀNICA QUÀNTICA»

El taller consisteix a realitzar simulacions amb ordinadors de diversos experiments en els quals es posen de manifest les propietats quàntiques de la matèria. Descobreix els fenòmens més sorprenents de la mecànica quàntica com són l’efecte túnel, el principi d’incertesa de Heisenberg o l’experiment de la doble escletxa, mitjançant el joc amb les nostres simulacions de sistemes quàntics.

Quan? Dissabte 28 de maig a les 16h (dues sessions de 45’)

A càrrec de Bruno Julià

Més informació aquí

TALLER: «LA FORÇA QUE ENS UNEIX»

Aquesta activitat té com a protagonista la força nuclear forta, que és l'encarregada de mantenir unides les partícules i subpartícules que formen els nuclis dels àtoms. A través de trencaclosques dinàmics i divertits, podrem entendre de forma molt visual les lleis que permeten combinar aquestes partícules tant a escala de nuclis atòmics amb protons i neutrons com a escala de les subpartícules que els formen, els quarks.

Quan? Dissabte 28 de maig a les 16:45h (dues sessions de 45’)

On? Rambla del Raval (espai concret a determinar)

A càrrec de Assumpta Parreño, Arnau Ríos, Vincent Mathieu, Juan Torres, Íñigo Asiáin, Àngels Ramos i Antonio Márquez (Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona)

Més informació aquí

TALLER: «CONSTEL·LACIONS EN 3D»

En aquesta activitat, guiada per investigadors de l'Institut de Ciències del Cosmos, construirem la constel·lació d'Orió en tres dimensions, tenint en compte tant la posició com la distància de les estrelles que la formen. Un cop muntada cada assistent farà la gravació d'un viatge espacial al voltant d'Orió observant-la des de diferents perspectives.

Quan? Dissabte 28 de maig a les 11:05h (una sessió de 45’)

A càrrec de Eduard Masana, Arnau Aguasca i Daniel Marín

Més informació aquí

Quarks: els maons de la matèria
Taller Científic a Les Franqueses del Vallès: Quarks i Blocs Enllaçats

Aquest dissabte 3 de febrer, els investigadors del grup de física hadrònica, atòmica i nuclear de l'ICCUB estaran a la Matinal Astronòmica de Les Franqueses del Vallès amb dos tallers de divulgació

Varis

Constel·lacions en 3D
En motiu de l'edició virtual d'enguany de la VI Festa de la Ciència de la UB, l'astrònom Eduard Masana ens explica en aquest vídeo què és el Taller de Constel·lacions en 3D, on es construeix la conste·lació d'Orió.
Eduard Masana, ICCUB-IEEC
Divulgació científica
La constel·lació d'Orió en 3D
Vídeo on es mostra el resultat del taller Constel·lacions en 3D, on es construeix una maqueta de la constel·lació d'Orió