Conferències

Presentació de l’App “Saved by the Paradox”

Crèdits
Gabriel Linares (Física UB)
A càrrec de
Gabriel Linares - Física UB
Bruno Julià - ICCUB
Carles Calero - IN2UB
Correu de contacte
Obert a tots els públics

Ens plau convidar-vos a la presentació de la nova aplicació per a mòbil “Saved by the Paradox” que es durà a terme el proper dimarts 22 de febrer a la Sala de Graus Eduard Fontserè de la Facultat de Física de la UB.

El seu autor és l’estudiant Gabriel Linares, que ha desenvolupat el codi de l’app en el context de l’assignatura de Pràctiques d’Empresa del grau de Física on ha realitzat aquest projecte sota la supervisió del Bruno Julià (ICCUB) i el Carles Calero (IN2UB).

Cada semestre s’ofereix la possibilitat de realitzar aquestes pràctiques en col·laboració amb algun dels projectes UB Lab (Quantum UB Lab, UltraCold UB Lab i Classical UB Lab), coordinats pel Bruno Julià, on la metodologia consisteix en l’elaboració de programari de divulgació científica en format de simulacions, jocs, aplicacions... En el següent enllaç podeu donar un cop d’ull a altres projectes que realitzats dins de Classical UB Lab.

En aquest joc l’usuari controla una porta que separa dues cambres amb un gas. A mesura que les partícules de gas individuals s'acosten a la porta, el jugador ha d'obrir i tancar-la ràpidament per permetre que només les partícules ràpides passin en una direcció i només les que es mouen lentament en l'altra. En fer-ho, el jugador crea un desequilibri de temperatura entre les dues cambres (i una disminució de l'entropia del gas!).

Aquest desequilibri es fa servir aleshores com a font d'energia per impulsar un cotxe. El cotxe ha d'arribar a la meta per una carretera plena d'obstacles —tombes i barrils que redueixen la seva velocitat— i premis —rubins— abans que el Monstre l’atrapi!

A continuació us deixem els detalls logístics de la presentació:

PRESENTACIÓ APP: “SAVED BY THE PARADOX”

A càrrec de Gabriel Linares, Bruno Julià (ICCUB) i Carles Carlero (IN2UB)

Quan? Dimarts 22 de febrer a les 14:30h

On? Sala de Graus Eduard Fontserè, Facultat de Física

No cal inscripció prèvia. Obert al públic general, estudiants de grau i màster i personal investigador.

Quantum UB Lab

En aquest projecte es desenvolupen programes específicament destinats a apropar fenomens de física quàntica a un públic heterogeni. En els últims anys la recerca en Tecnologies Quàntiques està rebent un fort impuls a nivell mundial. Aquestes tecnologies permetran en un futur no molt llunyà utilitzar aspectes complexos de la mecànica quàntica per millorar la nostra capacitat de computació, per resoldre problemes complexos o fins i tot per millorar les nostres comunicacions. El material desenvolupat en aquest projecte pretén apropar aquests aspectes de física quàntica al ciutadà.

UltraCold UB Lab

En aquest projecte es construeix un programari útil per a introduir els estudiants de batxillerat i de grau en els camps de la mecànica quàntica, física atòmica de gasos ultrafreds, condensació Bose-Einstein i solitons.

Conté principalment tres mòduls.

- Mòdul de mecànica quàntica. Per exemplificar alguns aspectes de la mecànica quàntica

- Mòdul de solitons brillants. Permet a l'usuari jugar amb solitons brillants contrets en una condensació Bose-Einstein 1D

- Mòdul de solitons foscos. Permet a l'usuari jugar amb un solitó fosc contret en una condensació Bose-Einstein 1D

Classical UB Lab

En aquest projecte iniciat el 2019 es desenvolupen programes específicament destinats a apropar fenòmens de física clàssica a un públic general. Està centrat específicament en simulacions de dinàmica molecular, per tal de posar de manifest els conceptes de temperatura i entropia. Les simulacions permeten estudiar en temps real fenòmens com la termalització entre dos gasos o l’evolució de l’entropia en una simulació dinàmica.