Conferències

IEEC Fòrum 2022 - Taula Rodona «Desenvolupament de la carrera professional»

Títol
IEEC Fòrum 2022 - Taula Rodona «Desenvolupament de la carrera professional»
Francesca Figueras, ICCUB [IEEC-UB]
Daniel Marín Pina, ICCUB

El passat 2 de juny es va celebrar el Fòrum IEEC 2022, la 4a edició d’aquestes trobades, al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB). L’esdeveniment d’enguany és el primer gran acte organitzat de manera presencial per l’Institut després de la pandèmia de COVID que ens ha colpejat aquests dos darrers anys.

L'acte, que va reunir més de 100 assistents, el va inaugurar l’Ignasi Ribas, director de l'IEEC, amb un discurs de benvinguda i una breu presentació general sobre les noves funcions de l'Institut així com la nova organització interna. Seguidament, el director de l’Àrea de promoció del sector espacial de l’Institut, el Josep Colomé, va parlar sobre les Infraestructures de l’IEEC. A continuació, l’investigador de l’IEEC Francisco Castander va presentar la Convocatòria FEDER per a instrumentació a l’Observatori del Montsec (OdM). La primera sessió del matí va concloure amb la taula rodona «NewSpace i missions futures d’observació de la Terra», que va comptar amb la participació dels membres de l’IEEC l’Adriano Camps i la Mercè Vall·llossera, així com amb el Jordi Corbera, de l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC), i amb la Carolina Gabarró, de l’Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC). La conversa va estar moderada per l’Alberto Garcia-Rigo, cap de l’Oficina de Projectes de l’IEEC.

L’esdeveniment va continuar amb presentacions sobre temàtiques científiques i tecnològiques en les quals els membres de l’IEEC han desenvolupat un paper clau durant el darrer any, com ara l’estudi de meteorits, la compressió de dades procedents de teledetecció o els resultats de «MELISA», el projecte que va resultar guanyador de la Convocatòria Interna de l’IEEC presentada el 2021. A més, l’investigador del Centro de Astrobiología (CAB-CSIC/INTA) Pablo G. Pérez González va presentar les darreres novetats del Telescopi Espacial James Webb. La segona sessió del matí va finalitzar amb la nova secció 'Elevator Pitches' (presentacions llampec), presentacions de 2 minuts i una única diapositiva, l’objectiu de la qual és donar a conèixer la feina que es fa a l’Institut. A més a més, en aquesta edició també es va introduir com a novetat la possibilitat de presentar posters. Ambdues iniciatives van tenir força èxit de convocatòria.

La tarda va començar amb la presentació del nou programa científic de l’Agència Espacial Europea (ESA), Voyage 2050, així com de la missió «Photsat», l’objectiu de la qual és crear un mapeig d’estrelles amb un temps de re-escaneig significativament inferior al requerit pels instruments existents. L’acte va concloure amb una segona taula rodona, titulada «Desenvolupament de la carrera professional», en la qual els membres de l’IEEC Lluís Galbany i Dani Marín (ICCUB-IEEC), juntament amb la Nora Garralda (ATG Europe) i el Roger Jové (Balamis), van conversar amb la Francesca Figueras (ICCUB-IEEC) sobre les dificultats de dur a terme una carrera professional relacionada amb l’àmbit de l’espai, tant des d’un punt de vista acadèmic com empresarial.

Moltes gràcies a tots els ponents, els assistents i el CCCB per l’acollida. Fins a la propera!

Francesca Figueras a la Nit dels Ignorants: "La probabilitat de rebre un senyal de vida és molt baixa"

Després de molts anys d'estar enviant missatges a l'espai, hem rebut alguna resposta? Quina probabilitat hi ha de rebre algun senyal o resposta procedent d'un altre planeta? Francesca Figueras Siñol, astrofísica i investigadora de l'Institut de Ciències del Cosmos de la UB (ICCUB) aprofundeix en aquesta gran pregunta al programa La Nit dels Ignorants de Catalunya Ràdio del passat dimecres 14 de setembre.

Premsa Radio i TV
El reconeixement de les dones, el forat negre de l'astronomia
Aquest primer programa de "Les dones i els dies" es dedica a les dones i l'astronomia. En la primera part del programa s'entrevista Carme Jordi, astrònoma de l'ICCUB, que parla de la seva trajectòria científica i de la missió espacial Gaia de l'Agència Espacial Europea, en la qual treballa des dels seus inicis.
Varis
Font