Conferències

8M a la UB amb l’astrofísica Teresa Antoja

Títol
Descobrint la galàxia amb Gaia - Teresa Antoja Castelltort (ICCUB)
Crèdits
Unitat d'Igualtat de la Facultat de Física de la UB
A càrrec de
Teresa Antoja, ICCUB
Correu de contacte
divulgacio@icc.ub.edu
Obert a tots els públics

El 1975, les Nacions Unides van declarar el 8 de març Dia Internacional de les Dones. El seu origen es remunta a les protestes de les obreres del tèxtil nord-americanes de finals del segle XIX i principis del XX per reivindicar els seus drets laborals. El dia en concret rememora l’incendi en una de les fàbriques, en què van morir més de cent treballadores. Naixia així l’efemèride del 8-M, en què recordem aquestes i altres dones que van lluitar i lluiten per assolir la igualtat real i efectiva.

El 8-M és el símbol d’una història de segles en lluita. Ens fa prendre consciència de la necessitat de liderar accions fermes i decidides per la igualtat de gènere. Perquè sí, és veritat que s’han aconseguit fites importants, però encara queda molt camí per recórrer. Sense anar més lluny, a la universitat, 111 anys després de l’accés de les dones als estudis universitaris, la seva presència a les aules és, avui dia, majoritària. Però no és així en el cas de les carreres de les àrees STEM (sigla en anglès que correspon a ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques), que continuen sent un terreny preeminentment masculí. A la UB, les dones estan infrarepresentades en graus com Enginyeria Informàtica (14,8 %), Enginyeria de Materials (25 %) o Física (30,4 %).

Des de la Unitat d’Igualtat de la Facultat de Física de la Universitat de Barcelona es sumen a aquesta diada  amb una xerrada de la investigadora Teresa Antoja Castelltort (Institut de Ciències del Cosmos de la UB).

La Teresa Antoja és investigadora Ramon y Cajal al grup Gaia de l’ICCUB. La seva àrea d’investigació és la dinàmica galàctica i la formació de galàxies, i treballa en l’anàlisi de les dades provinents del satèl·lit de Gaia on ho prepara tot perquè les dades que provenen de la nau puguin ser utilitzades de forma ràpida i eficient. Actualment centra la seva recerca en l’anàlisi de la corrent estel·lar de la galàxia nana Sagitari.

XERRADA: «DESCOBRINT LA GALÀXIA AMB GAIA»

En els últims tres anys hem presenciat un progrés espectacular en el coneixement sobre l'estructura i la història de la nostra Galàxia. Això ha estat gràcies a la quantitat i precisió de les noves dades del satèl·lit Gaia en el que el grup de Barcelona està involucrat. Veurem alguns dels descobriments que hem fet recentment i que ens han ajudat a posar la Galàxia en un context complex on les col·lisions amb galaxies externes, com ara la de Sagitari, tenen un paper important.

A càrrec de Teresa Antoja (ICCUB)

Quan? 7 de març a les 13:35h

On? Sala de Graus Eduard Fontserè, facultat de Física

Activitats i Notícies relacionades

Materials relacionats

Sonia Fernández-Vidal, Alba Cervera i Irene Estévez a Versió RAC1
Àudios
Les dones i la ciència -A. Cervera

La investigadora de l'Institut de Ciències del Cosmos Alba Cervera participa al programa de ràdio Versió RAC1 parlant de les dones en la ciència amb dues dones científiques més.

Alba Cervera, ICCUB
Font