La Jornada dels Instituts de la UB tanca la seva primera edició amb una alta participació

Títol
I Jornada dels Instituts de la UB: «L'exploració (i explotació) de l'espai»
Crèdits
Xènia Fuentes/UB

El passat dimarts 22 de juny es va celebrar la primera edició de la Jornada dels Instituts de la UB. L’edició d’enguany estava centrada en l’exploració (i explotació) de l’espai i tenia l’objectiu de parlar de l’espai des d’una pluralitat de punts de vista, per formular una visió més realista i actualitzada de l’exploració i l’explotació d’aquest.

L'acte va ser presentat per pel professor Albert Díaz (coordinador dels Instituts de Recerca de la UB), el professor Jordi Garcia (Vicerector de recerca de la UB) i el professor Joan Guàrdia (Rector de la UB) i va comptar amb la participació de nou dels divuit instituts de recerca de la UB, entre ells l'Institut de Ciències del Cosmos (ICCUB) que compta amb l'acreditació d'excel·lència María de Maeztu, atorgada per l'anterior Ministeri d'Economia i Competitivitat.

La jornada es va iniciar amb una taula rodona per tractar un projecte espacial molt proper: l’estratègia NewSpace de Catalunya, com a exemple de com l’espai ja forma part del nostre dia a dia. La taula estava composada per Daniel Marco (director general d’Innovació i Economia Digital de la Generalitat de Catalunya), Ignasi Ribas (director de l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC)), Jordi Corbera (gestor del programa PCOT de l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya) i  Mònica Roca (presidenta de la Cambra de Comerç de Barcelona) amb Xavier Luri (director de l’Institut de Ciències del Cosmos de la UB (ICCUB)) com a moderador.

A la segona part de l’acte, vam poder gaudir d’un seguit de ponències d’investigadors/es dels diferents Instituts de recerca de la Universitat de Barcelona que ens van aportar una visió de l’exploració espacial des del seu camp d’expertesa. Entre elles, destaquem la conferència sobre el temps espacial presentada per la investigadora de l’Institut de Ciències del Cosmos de la UB, Àngels Aran, que portava per nom «L'exploració de l'heliosfera interior: la clau per entendre el temps espacial» i on ens va parlar dels processos físics involucrats en les tempestes solars i de les missions llançades per a estudiar l’activitat de l’heliosfera interna.

Esdeveniment va ser seguit per gairebé una cinquantena de persones a través de UBTv o del canal de YouTube de la Universitat de Barcelona, des del que es van poder llançar preguntes als diferents ponents i d’aquesta manera interactuar amb les activitats de la Jornada.

Podeu veure l’acte sencer al canal de YouTube de l’Institut de Ciències del Cosmos en el següent enllaç.