Earendel, l'estrella més antiga

Crèdits
Wikimedia

L’investigador de l’ICCUB-IEEC Josep Manel Carrasco va participar a L’Espai de la Ciència del programa de ràdio "La República Santboiana", de ràdio Sant Boi, el passat dimecres 20 d’abril.

En el programa ens parla del descobriment de l'estrella més llunyana i antiga coneguda: Earendel. La seva llum va sortir quan l'Univers només tenia 900 milions d'anys d'antiguitat. Gràcies a l’efecte de lent gravitacional d’un grup de galàxies que han passat entre l’estrella i nosaltres, la llum d’aquesta estrella ha estat magnificada (com si passés a través d’una lupa gegant) i hem pogut detectar la seva llum.

L’astrònom també ens explica que  el nom de l’estrella prové d’un poema del segle X i que el seu nom significa “Estrella del matí” o “estrella naixent” simbolitzant que és la primera estrella després del naixement de l’Univers que coneixem.

També menciona la notícia d'un fenomen de tipus nova emetent en rajos gamma molt energètics que s'ha pogut observar amb el telescopi MAGIC, on col·laboren membres de la Universitat de Barcelona.

L’astrònom és un col·laborador habitual d’aquest programa de ràdio on ha realitzat nombroses contribucions des del 2015.

Podeu escoltar el programa aquí.

Josep Manel Carrasco (ICCUB-IEEC) al programa Fet a Mida
Elements d'astronomia a les banderes al Fet a Mida

Us heu preguntat mai perquè hi ha banderes que incorporen elements astronòmics (estrelles, llunes, el sol)? Aquesta setmana l'astrònom de l'Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona Josep Manel Carrasco ens porta un recull de les més curioses i ens explica el seu significat.

Josep Manel Carrasco (ICCUB-IEEC) al programa Fet a Mida
Recordem la figura de Joan Oró al Fet a Mida

Enguany es commemora l'Any Joan Oró, per celebrar el centenari del naixement del bioquímic lleidatà llicenciat a la Universitat de Barcelona. Recordem l'empremta que va deixar al món de la ciència amb l'astrònom de l'Institut de Ciències del Cosmos de la UB (ICCUB) Josep Manel Carrasco.

L'astrònom Josep Manel Carrasco (ICCUB-IEEC) al Fet a Mida
Què podia haver estat l'estel de Nadal? Josep Manel Carrasco al Fet a Mida

El cometa Halley, Venus, una conjunció entre Júpiter i Saturn... Existeixen moltes teories sobre què podria haver sigut l'estel de Nadal, l'encarregat de guiar els Reis d'Orient fins al naixement de Jesús. Les analitzem amb l'investigador i astrònom de l'Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona Josep Manel Carrasco. al programa de televisions locals "Fet a Mida"