Alumnes de la UB confirmen l’explosió d’una estrella nova a la Galàxia

El passat dia 22 d’abril de 2021 els estudiants d’Astronomia Observacional i del Màster d’Astrofísica, Física de Partícules i Cosmologia van proposar l’observació espectroscòpica d’una font variable a les pràctiques dutes a terme a l’Observatori Centro Astronómico Hispano-Alemán

La font escollida va ser descoberta tan sols uns dies abans per astrònoms de la Universitat de Sydney, el 19 d’abril de 2021, anomenada PGIR21fjn/AT2021kgk. Aquesta es pot observar clarament a les observacions realitzades pels estudiants la matinada del 23 d’abril, essent el punt brillant al centre de la imatge de la dreta (Fig 2.).

Imatge de la font a través del telescopi

Fig. 2

L’espectre obtingut (Fig. 3) amb les mesures realitzades durant la nit va permetre la identificació de la font com a Nova Galàctia, una explosió termonuclear del gas acumulat a la superfície d’una nana blanca, veure la Fig. 4.

La Dra. Nadia Blagorodnova, una de les professores responsables, explica: “identificar les principals línies d’emissió d’hidrogen, heli, nitrogen i oxigen, és el que ens indica que es tracta d’una nova galàctia”. I l’estudiant Judith Ardèvol afegeix i agraeix “que ens hagin donat l’oportunitat d’entrar en contacte de forma directa amb la classificació d’una nova, i també aparèixer en la llista d’autors”.

Espectre de la font

Fig. 3

Fases de la Nova Galàctia
Fig 4. Fases d’una transferència de massa en un sistema binari amb una nana blanca.
Crèdit: Nadia Blagorodnova (Radboud University, NL)

Els resultats de les observacions, anàlisis dels espectres i les pertinents conclusions s’han publicat a la revista internacional Astronomers Telegram.

Més informació:

Agraïm la participació dels ex-alumnes de la UB:

• Dr. Ferran Comerón (European Southern Observatory)
  • Dra. Nadia Blagorodnova (Radbound University)
  • Dr. David Galadí-Enríquez (Observatori de Calar Alto)

Francesca Figueras a la Nit dels Ignorants: "La probabilitat de rebre un senyal de vida és molt baixa"

Després de molts anys d'estar enviant missatges a l'espai, hem rebut alguna resposta? Quina probabilitat hi ha de rebre algun senyal o resposta procedent d'un altre planeta? Francesca Figueras Siñol, astrofísica i investigadora de l'Institut de Ciències del Cosmos de la UB (ICCUB) aprofundeix en aquesta gran pregunta al programa La Nit dels Ignorants de Catalunya Ràdio del passat dimecres 14 de setembre.

Premsa Radio i TV
El reconeixement de les dones, el forat negre de l'astronomia
Aquest primer programa de "Les dones i els dies" es dedica a les dones i l'astronomia. En la primera part del programa s'entrevista Carme Jordi, astrònoma de l'ICCUB, que parla de la seva trajectòria científica i de la missió espacial Gaia de l'Agència Espacial Europea, en la qual treballa des dels seus inicis.
Varis
Font