Notícies ICCUB

La UB participa en la nova etapa del gran col·lisionador d’hadrons que comença aquest any

Títol
Esdeveniment a LHCb
Crèdits
LHCb/CERN
Àrea
Física de Partícules

Després de dos anys de parada, el gran col·lisionador d’hadrons (LHC), ubicat a la seu de l’Organització Europea per a la Recerca Nuclear (CERN), a Ginebra (Suïssa), es tornarà a posar en marxa durant la primera meitat del 2015. L’energia de col·lisió serà de 13 teraelectró-volts (TeV), un augment significatiu respecte al funcionament inicial de l'LHC, que va arribar als 8 TeV.

En aquesta nova fase, el Grup de Recerca de Física Experimental de Partícules de l’Institut de Ciències del Cosmos de la UB (ICCUB) seguirà participant en l’experiment LHCb, especialitzat en l’anàlisi dels anomenats quarks b.

Tal com explica Lluís Garrido, director de l’ICCUB, «l’LCHb podrà recollir dades de les col·lisions protó-protó d’alta energia, i això permetrà multiplicar per quatre el nombre de partícules que contenen quarks b». I afegeix: «El que ens permetrà l’LHC en aquesta nova fase és obtenir una  perspectiva nova de la asimetria entre matèria i antimatèria».

Actualment, els investigadors de l’ICCUB estan contribuint al disseny i la producció de millores de l’experiment LHCb, centrades principalment en l'electrònica del calorímetre i del detector de traces, així com en l’anàlisi de processos radiatius sensibles a una nova física.

El detector LHC va demostrar operar amb èxit durant el primer període de posada en marxa, entre el 2008 i el 2013. Un dels avenços de l’experiment LHCb durant aquest període va ser l’observació de la desintegració del mesó B en dos muons (B0S → μμ) amb un ritme de producció compatible amb el que prediu el model estàndard de física de partícules, que en descriu els tipus i les interaccions entre elles. La recerca de la desintegració B0S → μμ va ser considerada una de les proves més exigents del model estàndard. «Això proporciona un filtre molt fi per als nous models de física. Tots els models de la física més enllà del model estàndard hauran de provar la seva compatibilitat amb aquest important resultat», assenyala Garrido.

D'altra banda, també podem destacar l’observació per primer cop de dues partícules noves (Xi_b'- i Xi_b*-) descrites a la teoria però mai detectades fins ara. Aquest tipus de partícules estan formades per tres quarks, que en aquest cas eren un quark b, un quark s i un quark d. Els protons, per exemple, estan formats per dos quarks u i un quark d. A causa de la massa dels quarks b, aquestes partícules noves són sis vegades més massives que un protó.

Deu anys del Taller de Física de Partícules

Els estudiants de batxillerat interessats en la física de partícules tenen l'oportunitat, un any més, de participar en el Taller de Física de Partícules, que s'organitza en el marc del projecte internacional de divulgació científica Hands on Particle Physics. La iniciativa acull cada any prop de 10.000 estudiants de més de quaranta països d’arreu del món. L’activitat a la UB l’organitza des del 2005 el Grup de Recerca de Física Experimental de Partícules de l’ICCUB. En aquesta desena edició, hi participaran 160 estudiants, que es repartiran entre les dues sessions del taller, els dies 2 i 9 de març.