Tallers i Fires

Festa de la Ciència UB
Correu de contacte
divulgacio@icc.ub.edu
Obert a tots els públics

L'Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona (ICCUB) participa a la X Festa de la Ciència de la UB, que tindrà lloc a l’edifici històric de la Universitat de Barcelona, els dies 10 i 11 de maig de 2024.

L'ICCUB participa al festival amb tres tallers interactius per a que els assistents s’acostin a la física des d’una vessant experimental i vivencial:

TALLER: “CONSTEL·LACIONS EN 3D I PASSEIG VIRTUAL PER LA GALÀXIA"

En aquest taller, els participants podran descobrir com és la nostra galàxia, la Via Làctia. Primer, amb un passeig de realitat virtual pel nostre entorn galàctic amb les dades del satèl·lit espacial ESA-Gaia i, després, amb la construcció de la constel·lació d'Orió en tres dimensions, tenint en compte tant la posició com la distància de les estrelles que la formen i observant-la des de diferents perspectives.

A càrrec de: Judith Ardèvol Guillamón, Judit Donada Oliu, Marc Del Alcázar, Elena Díaz (ICCUB-IEEC)

TALLER: «SIMULACIONS DE MECÀNICA QUÀNTICA I ESTADÍSTICA»

El taller consisteix a realitzar simulacions amb ordinadors de diversos experiments en els quals es posen de manifest les propietats quàntiques i estadístiques de la matèria. Descobreix els fenòmens més sorprenents de la física com són l’efecte túnel, l’entropia, el principi d’incertesa de Heisenberg o el concepte de temperatura, mitjançant el joc amb les nostres simulacion.

A càrrec de: Francesc Sabater, Héctor Briongos, Abel Rojo, Carles Calero, Bruno Juliá, Arnau Jurado, Núria Sanz (ICCUB-IN2UB)

TALLER: «LA FORÇA QUE ENS UNEIX»

Aquesta activitat té com a protagonista la força nuclear forta, que és l'encarregada de mantenir unides les partícules i subpartícules que formen els nuclis dels àtoms. A través de trencaclosques dinàmics i divertits, podrem entendre de forma molt visual les lleis que permeten combinar aquestes partícules tant a escala de nuclis atòmics amb protons i neutrons com a escala de les subpartícules que els formen, els quarks.

A càrrec de: Juan Torres, Arnau Rios, Assumpta Parreño, Àngels Ramos, Volodya Magas, Javier Menéndez, Vincent Mathieu
 (ICCUB)

ART I CIÈNCIA - PASSEIG SONOR "CAMINAR PER LES ESTRELLES"

Les brillantors i resplendors al cel, al foc i fins i tot a les pedres esperaven a ser llegits per a l'endevinació dels missatges ocults del món natural i del regne dels morts. Aquella saviesa viva i intel·ligent, oculta per a la majoria, residia en aquests dispositius de predicció que servien a l'intèrpret de profecies, auguris i benediccions futures. Aquests dispositius màgics actuaven com a receptors, transportant fragments de saviesa d’un espai atemporal, no espacial, ni d’una realitat manifesta: el regne suprem o mundus imaginalis. En aquest taller es farà una passejada sonora geolocalitzada per l’Edifici Històric i els seus jardins, que permetrà escoltar diferents gravacions de so i veu, incloent senyals d’emissions del camp magnètic de la Terra i l’activitat solar. Aquesta passejada sonora és una invitació a transitar pel cosmos, des de l'escolta de fenòmens atmosfèrics, planetaris i la meteorologia espacial. Una experiència en què convergeixen l'art i la ciència per predir i imaginar altres possibles relacions amb l'univers.

Per realitzar aquest taller, caldrà disposar de telèfon mòbil i auriculars.

A càrrec de: Ivonne Villamil, Mikel R. Nieto i amb la col·laboració de Blai Sanahuja (ICCUB)

Activitats i Notícies relacionades

Passeig Virtual per la Via Làctia amb les Dades de la Missió Gaia
Immersió Estel·lar a Les Franqueses del Vallès: Taller de Constel·lacions en 3D i Passeig Virtual per la Via Làctia

Aquest dissabte, 3 de febrer, un fascinant viatge a través de les estrelles espera als participants de La Matinal Astronòmica de Les Franqueses del Vallès.

Varis
Quarks: els maons de la matèria
Taller Científic a Les Franqueses del Vallès: Quarks i Blocs Enllaçats

Aquest dissabte 3 de febrer, els investigadors del grup de física hadrònica, atòmica i nuclear de l'ICCUB estaran a la Matinal Astronòmica de Les Franqueses del Vallès amb dos tallers de divulgació

Varis

Materials relacionats

Assumpta Parreño. Dia internacional de les dones i les nenes en la ciència.
Assumpta Parreño, investigadora en física nuclear de la Universitat de Barcelona i sotsdirectora de l'Institut de Ciències del Cosmos relata en aquest vídeo quan va decidir ser científica, la curiositat com a base de la personalitat científica, com el treball de moltes companyes no ha estat reconegut en molts anys i com s'estan superant aquestes barreres.
Assumpta Parreño, ICCUB
Font