Tallers i Fires

V Festa de la Ciència de la UB
Óscar Jiménez, ICCUB-IEEC
Eduard Masana, ICCUB-IEEC

L'Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona (ICCUB) participa a la V Festa de la Ciència de la UB que tindrà lloc a l’edifici històric de la Universitat de Barcelona, el 17 de maig de 2019.

L'ICCUB participa al festival amb tres tallers interactius per a que els assistents s’acostin a la física des d’una vessant experimental i vivencial:

TALLER: “CONSTEL·LACIONS EN 3D I PASSEIG VIRTUAL PER LA GALÀXIA”

Quan mirem el cel de nit podem veure les estrelles agrupades formant figures. Tot i que cadascú de nosaltres pot imaginar unes formes o unes altres, hi ha figures establertes per tradició en les diferents cultures que agrupen totes les estrelles del cel. Aquests grups d’estrelles són el que anomenem constel·lacions. Les diferents estrelles que formen una constel·lació, encara que ho sembli, no estan situades a una mateixa distància, sinó que poden estar molt allunyades les unes de les altres. També poden tenir diferents colors depenent de la seva temperatura, poden ser més brillants o menys, i ser més grans o més petites.

Amb aquest taller podràs construir la teva pròpia constel·lació en 3D, tenint en compte la posició i la distància de les estrelles que la formen. Veuràs que la perspectiva canvia l’aspecte de la constel·lació i que, en realitat, el que veiem al cel de nit és només una representació plana de la realitat!

També tindràs l’oportunitat de fer un passeig amb ulleres de realitat virtual per la Galàxia, fent servir les dades reals de 2000 milions d’estrelles de la missió Gaia.

A càrrec de Óscar Jiménez, Eduard Masana (ICCUB-IEEC)

Nit de la Recerca - L'Univers és ple de colors: l'astrofísica a través de múltiples mirades
En aquest diàleg a múltiples bandes, diferents investigadors joves en astrofísica explicaran la seva manera d'observar els astres i les galàxies. Aquests objectes emeten molts tipus diferents de llum, i no només llum! Això permet que els poguem mirar de maneres molt diferents, a través de molts "missatgers" que són emesos i que viatgen per l'Univers fins a nosaltres.
Varis

Constel·lacions en 3D
En motiu de l'edició virtual d'enguany de la VI Festa de la Ciència de la UB, l'astrònom Eduard Masana ens explica en aquest vídeo què és el Taller de Constel·lacions en 3D, on es construeix la conste·lació d'Orió.
Eduard Masana, ICCUB-IEEC
Divulgació científica
Material Gràfic
ECLIPSI TOTAL DE LLUNA 2015