L'aplicació Eclipsi 2.0 arriba a les 100.000 descàrregues

Títol
Image of the eclipse taken from Singapur.
Crèdits
Credit: Pandian Balamurugan

L'aplicació Eclipsi2.0 per al càlcul d'eclipsis i trànsits planetaris, creada per l'astrofísic de l'Institut de Ciències del Cosmos, Eduard Masana, ICCUB-IEEC, ha aconseguit les 100.000 descàrregues amb l'eclipsi anul·lar del 26 de desembre i es consolida així com a referent en el món de les aplicacions per al càlcul i simulació d'esdeveniments astronòmics.

L'eclipsi anul·lar d'ahir, on la Lluna va cobrir un 97% del Sol deixant brillar un anell de Sol al voltant de la seva ombra, es va poder veure des d' Aràbia Saudí, Índia, Sumatra, Borneo i en la seva fase parcial des d'Àsia i Austràlia.

L'interès mostrat anteriorment per la població d'Índia i del sud-est asiàtic per aquesta eina, sumat al gran nombre d'habitants de la zona, ja deixava entreveure que un esdeveniment com aquest podia estendre notòriament el ús de la seva aplicació. I efectivament, el dia anterior a l'eclipsi ja s'havien superat les 102.000 descàrregues. El 90% de les baixades en els darrers dies, unes 10.000, havien estat des de l'índia, Indonèsia, Tailàndia, Malàisia, Vietnam, Pakistan, Bangladesh, Sri Lanka,... Tots els països des d'on l'eclipsi es podia observar.

Descàrrega Eclipsi 2.0

Guia ràpida de l'aplicació

Què és 'Eclipsi 2.0?

Les principals característiques de l'aplicació, que permet conèixer als amants de l'astronomia d'una manera senzilla les circumstàncies generals i locals dels eclipsis solars i lunars i els trànsits planetaris, són:

• Accessibilitat a les dades de tots els eclipsis de sol i lluna i dels trànsits planetaris compresos entre els anys 1900 i 2100.
  • Càlcul de les circumstàncies generals del fenomen, incloent mapes de visibilitat arreu del món.
  • Càlcul de les circumstàncies locals del fenomen per a una localitat qualsevol (hora d'inici, final, durada, alçada del Sol o la Lluna sobre l'horitzó,...).
  • Simulació de com veurem el fenomen des del nostre lloc d'observació.
  • Possibilitat de selecció del lloc d’observació a partir de la base de dades incorporada o fent servir el GPS del dispositiu.

Sobre l'autor

L’Eduard Masana és astrònom i investigador del grup de Gaia a l'Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona i membre de l'Institut d'Estudis Espacials de Catalunya. Durant els darrers anys ha desenvolupat el simulador de Gaia GASS i la seva recerca està centrada en determinar paràmetres físics estel·lars a partir de dades fotomètriques.  Masana també participa activament en activitats de divulgació, duent a terme des de xerrades a observacions astronòmiques, i és el creador de l’aplicació Eclipsi 2.0, per al càlcul d'eclipsis i trànsits planetaris. La seva activitat divulgativa posa l’èmfasi particularment sobre Gaia, amb l’objectiu de donar a conèixer la missió al públic general, estudiants o aficionats a l’astronomia. És membre del consell editor del portal de divulgació Gaiaverse.

Constel·lacions en 3D
En motiu de l'edició virtual d'enguany de la VI Festa de la Ciència de la UB, l'astrònom Eduard Masana ens explica en aquest vídeo què és el Taller de Constel·lacions en 3D, on es construeix la conste·lació d'Orió.
Eduard Masana, ICCUB-IEEC
Divulgació científica
Material Gràfic
ECLIPSI TOTAL DE LLUNA 2015